Edukacja przyrodnicza jest istotnym elementem w kształceniu kompetencji każdego człowieka. Nauczanie treści przedmiotów przyrodniczych, w kontekście stale rosnącej wiedzy przedmiotowej oraz oczekiwań uczniów stanowi nie lada wyzwanie dla współczesnego nauczyciela biologii, chemii, fizyki i przyrody. Współczesny uczeń tzw. mileniak, to uczeń o zróżnicowanych predyspozycjach, zainteresowaniach, umiejętnościach, świadomy swoich potrzeb, roszczeniowy i nastawiony na sukces. To także uczeń, który bardzo sprawnie wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, który zna nowoczesne źródła wiedzy przyrodniczej, jednak zagubiony w nadmiarze informacji, mający kłopoty z jej selekcjonowaniem, trudno odróżniający fakty od opinii. Dlatego też jednym ze sposobów radzenia sobie tymi wyzwaniami jest skupienie uwagi ucznia na przeprowadzanych w szkole eksperymentach i obserwacjach przyrodniczych, które ułatwią mu poznawanie i rozumienie praw przyrody, a równocześnie stanowią atrakcyjny sposób uczenia się. Obecnie mówienie o eksperymentach w szkole bez eksperymentów jest czasem straconym.
Celem szkolenia jest więc wprowadzenie w problematykę związaną z doświadczeniami przyrodniczymi, ukierunkowaną na zdobywanie przez ucznia kluczowych umiejętności szkolnych w zakresie planowania i przeprowadzania eksperymentów oraz obserwacji przyrody. Nauczyciele będą mieli okazję poznać nowoczesne metody organizowania sytuacji dydaktycznych, które pozwolą uczniowi pozyskiwać, selekcjonować, integrować wiedzę nauk przyrodniczych i stosować ją w praktyce, a także umożliwią rozwijanie kreatywnego i krytycznego myślenie w zakresie pozyskiwanej wiedzy.
„Nauczyciel, który usiłuje nauczać, jednocześnie nie rozbudzając w uczniu
pragnienia wiedzy oraz rozwiązywania problemów kuje zimne żelazo”
Horace Mann
Doskonalenie nauczycieli edukacji przyrodniczej obejmuje:
|
LUB |
|
Szkolenie przygotowujące do korzystania z platformy Moodle - on-line - (4 godz.) - zgodnie z harmonogramem kolejnej edycji |
||
Szkolenie przedmiotowe - 40 godz. - Zajęcia stacjonarne - (16 godz.) - zgodnie z harmonogramem kolejnej edycji, |
||